"Zinnen en Minnen" Shop

maandag 27 september 2010

The Little Dictionairy of Dior: D



The Decollaté!

Since the days of Eve, decolleté frocks have always been attractive. Small or big, decollatés are always feminine. If you are tall, choose a wide decolleté! If you are a bit plump, a deep decollaté is good for you.

Whatever neckline your frock has make sure it is not so high that it covers your collar bone. The only exception is when you wear sweaters - they can be as high as you wish. Personally, I take great care in designing new and feminine decolletés. Nothing is more becoming. Nothing is more feminine. Nothing is more attractive.

Schubert- mannenkoorjuwelen

Schubert:


Frans Schubert

Franz Schubert werd geboren in een buitenwijk van Wenen, tegenwoordig Wien-Alsergrund, als zoon van een onderwijzer, die het met de zorg voor negentien kinderen uit twee huwelijken niet breed had. Toen hij acht jaar was begon zijn vader hem vioollessen te geven en zond hij de kleine Franz voor zanglessen naar Michael Holzer. In de familiekroniek, die hij nog tot enige uren voor zijn dood had bijgehouden, schreef de vader van Schubert, dat Holzer hem meermalen met tranen in de ogen had verzekerd, dat hij nog nooit zo'n leerling had gehad: 'Wanneer ik hem iets nieuws wilde bijbrengen, wist hij het al'.

Franz zong zo mooi, dat hij werd aangenomen als 'Sängerknabe' bij de Weense hofkapel. Hier kreeg hij onder meer les in harmonie van Salirie, die daar hofkapelmeester was. Ook nadat hij inmiddels de baard in de keel had gekregen en het internaat verliet, waar hij overigens wel had mogen blijven, heeft Salieri Franz nog jarenlang kosteloos les gegeven. Om de militaire dienst te ontlopen, werd hij hulponderwijzer aan de school van zijn vader.



Schubert: Grab und Mond

Wie luistert er tegenwoordig nog naar een mooi mannenkoor? Niet lachen hoor....Een mannenkoor is ontroerend en hartverwarmend. Het gaat dan niet over een shanty koor of het kozakkenkoor. Nee, het gaat hier om het authentieke, negentiende eeuwse mannenkoor. Het koor dat verheffing en kunstzin in het vaandel voerde. Duizenden composities zijn er geschreven, maar er liggen er nog veel onder het stof. Dit geldt zelfs voor de mannenkoorjuwelen van Schubert (1797-1828), die er in zijn korte leven rond de honderd schreef. Van het stuk Grab und Mond wordt je stil. Het is kerkhofromantiek ten top: in een paar regels bevraagt de dichter eerste de zilverblauwe maan en vervolgens het stille graf. Toe, vertel eens, hoe staat het ermee aan de overkant? Is het er licht of donker, heerst er leven of dood?
Als ze met Schubert het kerkhof betreden, houden de mannenkoren hun adem in. De hoge tenoren durven de voeten amper neer te zetten, bang als ze zijn de graf kunst te verstoren. De lage tenoren eb de bassen klikken angstig om zich heen en houden elkaars hand vast. Ze schuifelen over de paden. Mysterie. Vrees. Stilte. Daar, een graf! Vertel het nou, leven of dood? We willen het zo graag weten! Kom maar kijken als je durft,. Driemaal toonzet Schubert deze repliek en per keer staan je nekharen verder overeind.....