"Zinnen en Minnen" Shop

dinsdag 27 september 2011

Literary Tuesday/Vintage Reading: Per Olov Enquist




Ik kan zowat blind mijn boeken kopen. Waar ik ook ben (of het nou Kringloop, Selexyz, Donner of Bol.com is), elk boek dat ik pak heeft het zelfde genre, nl.

DRAMA

Afgelopen zaterdag pakte ik in de Kringloop winkel zomaar een boek uit het rek. Een boek waarvan de afbeelding mij aansprak. Een meisje in een zwart jurkje met wit kanten kraagje tegen een bruine achtergrond.

Bleek het ook nog een boek te zijn van een van mijn favoriete schrijvers Per Olov Enquist, de meesterverteller. De vijfde winter van de magnetiseur is de titel van het boek. Een wervelende historische roman. Een intrigerend, van psychologie, politiek en religie doortrokken drama, dat zich afspeelt in een klein dorp in het Duitsland van de achttiende eeuw.

De lezer wordt gegrepen door de gekke en vertederende koning Christian VII en men kan bijna niet anders dan verward voor zich uit mompelen "een schitterend boek".

Over de inhoud van het boek:
Friedrich Meisner is een magnetiseur. Zjn vermogen te genezen kan ook schade toebrengen. Na zijn dramatische vlucht voor een groep premiejagers arriveert hij in de herfst van 1793 in Seefond, een klein Duits dorp. Meisners praktijken zijn gebaseerd op Franz Anton Mesmers leer van het Dierlijk Magnetisme, die-gecombineerd met zijn indrukwekkende en raadselachtige verschijning - hem in staat stellen alle inwoners van Seefond, indusief de prins in te palmen.

In dit dorpje met zijn religieuze scheidingen veroorzaakt deze vreemdeling een opleving van het geloof 'een sormvloed van toewijding en extase '. Hij brengt een nieuwe religie.

Maar de geleerden twijfelden aan hem: bezit deze man werkelijk de gave tot genezen of is hij een charlatan? Is hij een profeet of een oplichter, revolutionair of parasiet? Door zijn poging om deze 'wonderdokter' te ontmaskeren en de betovering te verbreken, raakt dokter Selinger verzeild in een strijd met mytische proporties.

Over de auteur:
Per Olov Enquist (1934) was lange tijd werkzaam als journalist voor onder andere Svenska Dagbladen. Hij is de grand old man van de Zweedse literatuur en zijn werk werd in meer dan 26 landen vertaald. Van zijn roman Het bezoek van de lijfarts zijn in Nederland inmiddels meer dan 50.000 exemplaren verkocht.

Genoeg verteld. Ik ga lekker onder de dekens om me er verder in te verdiepen!

Heb jij het boek al gelezen? Laat me weten wat je ervan vond. Mail: marjoleintuasela@hotmail.nl

Geen opmerkingen: