"Zinnen en Minnen" Shop

dinsdag 15 november 2011

Literary Tuesday/Vintage Reading - Met kramp in de ziel!

Aan de linkerzijde van de blog te bestellen voor maar € 3,99! Wel doen hoor....



Yes, het is weer dinsdag. Een van de leukste avonden van de week. Mijn boekenavond. Het boek ligt al klaar. Eerst moet ik nog even een bewonersoverleg notuleren, maar als ik daarvan thuis kom hul ik me in een plaid, steek de kaarsen aan en ga me verliezen in het boek van Simone De Beauvoir met de titel:

Met kramp in de ziel
(Quand prime le spirituel)

Met kramp in de ziel (Quand prime le spirituel) is het romandebuut van Simone de Beauvoir. Het is geen roman in de strikte zin. Het boek bestaat uit een aantal korte verhalen, schetsen en dagboekbladen, elk met een andere vrouw als hoofdfiguur. Maar de hoofdfiguur uit het ene verhaal, speelt een bijrol in de andere, zodat er toch een bepaalde samenhang ontstaat.

Belangrijker dan de vorm evenwel is de inhoud. In Met kramp in de ziel analyseert de dertigjarige Simone de Beauvoir de rampzalige invloed die de, door kerk en burgerlijk milieu eensgezind uitgedragen nadruk op alleen het geestelijke leven, juist op meisjes en vrouwen heeft. Angst voor het eigen lichaam, frustraties tot zelfmoord toe, zijn het resultaat van een opvoeding die de belangrijkste instincten en drijfveren van de mens gladweg ontkent.

Veel van de belangrijkste thema/s uit het latere werk van De Beauvoir zijn in dit debuut reeds als kiemcel aanwezig. Juist daarom completeert deze late publicatie van dit vroege werk het oeuvre van Simone de Beauvoir op een unieke wijze.

Ik laat me verrassen.

Geen opmerkingen: